söndag 6 februari 2011

2-dagars hoppkurs!

Jag har varit på hoppkurs lördag och söndag för Maria Norlin på Jälla, väldigt inspirerande och roligt att få komma iväg! Känns som evigheter sen jag var iväg och tränade och även fast det är lyxigt att ha eget ridhus på gården så är det häftigt att få rida i ett jättestort ridhus ibland :) Jag har faktiskt lyckats lägga upp en liten film på youtube när jag hoppar en liten bana idag som jag tänkte visa här! Det blev några fina bilder i solen också! Det här har vi gjort på kursen.

Dag 1: Syftet med första dagen var att få hästarna mjuka och lösgjorda och för att komma dit jobbade vi med öppnor och slutor på långsidorna och så längde vi på steget på kortsidorna. Därefter jobbade vi över många travbommar för att hitta balans och därefter flytta ut hästarna efteråt. Bommarna byggdes därefter om till en tre studs och sedan två räcken efter med ett galoppsprång emellan vardera. Vi hoppade igenom serien ett par gånger och avslutade med att bygga på några hinder efteråt. Chili blev fin på slutet när han orkade bära sig själv.

Dag 2: Idag var det banhoppning på schemat och under framridningen fortsatte vi lite med öppnor i trav och gick därefter vidare med galopparbetet där vi skulle lägga in många avsaktningar till trav. Vi hoppade sedan fram på volt i båda varven och hoppade igenom några hinder på banan innan var och en fick hoppa banan på 10 hinder. Jag hoppade banan 2 gånger (lite större andra gången) och tyckte att det flöt på fint. Själva banhoppningen på Chili är inga problem utan det är på marken som vi måste jobba vidare för att han ska bli lösgjord och bära sig själv, men nu har vi fått lite tips och råd så vi trimmar vidare. Det har varit en bra och nyttig helg för oss båda. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar